Ruim 1 op de 3 mensen verdient neveninkomsten met het creëren van content, met e-commerce of met NFT’s en handelsplatformen, zo blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley onder 12.500 mensen uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het VK. 

Een van de populairste platforms voor deze ondernemers is TikTok, waar wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers dagelijks gemiddeld 52 minuten doorbrengen, volgens een rapport van e-commercebureau Wallaroo.

Het mag dan ook geen verrassing heten dat dit is waar Dana Hasson haar carrière lanceerde. Op TikTok heeft ze inmiddels 2,8 miljoen volgers die kijken hoe ze thuis dingen bakt.

Voor sommigen zoals Hasson kan een sterke aanwezigheid op social media de katalysator zijn voor het opzetten van een onderneming: in november 2021 lanceerde ze haar eigen bakwarenbedrijf. 

Hasson en acht andere influencers deelden hun tips om viral te gaan op TikTok met Insider. Deze 9 manieren vind je hieronder.

TikTok-influencers Florin Vitan (links) en Alessia Lanza maken een filmpje. Foto: Miguel Medina/AFP via Getty Images

Hasson begon haar TikTok in 2019. Over de afgelopen drie jaar kreeg ze er steeds meer volgers bij.

Volgens Hasson is plannen en organiseren erg belangrijk als 'content-creator'. Ze doet dan ook haar best om op de hoogte te blijven van de laatste trends, zoals muziek, dans en nieuwe manieren om een filmpje te schieten. "Het draait allemaal om mijn huiswerk", zegt ze.

Toen bijvoorbeeld het nummer 'Do It To It' trending was op de app, maakte ze het de achtergrondmuziek in een video waarin ze haar nieuwe merk lanceerde.

2. Consistentie is de sleutel om volgers te krijgen

Het TikTok-account Luxe Home Decor. Foto: TikTok/Screenshot

Elke influencer waarmee Insider sprak zei dat consistentie de sleutel is tot succes op social media. Hoewel een enkele video de potentie heeft om viraal te gaan, is het de galerij van video's die je plaatst voor en na de populaire clip die ervoor zorgt dat meer mensen je gaan volgen, aldus Hasson.

Maar consistentie betekent iets anders voor elke content-creator. Sommigen, zoals Laura Rowan, uploaden zes dagen per week een filmpje. Vier hiervan zijn bestemd voor TikTok, waar haar bedrijf Luxe Home Decor bijna 250.000 volgers heeft.

Anderen plaatsen liever meerdere video's per dag. Hoewel het aantal geplaatste video's de kansen van een ondernemer vergroot om een breder publiek te bereiken, is kwaliteit ook belangrijk, aldus Rowan. Zoek een balans tussen consistentie en kwaliteit, zegt ze.

3. Neem alles op om content te verzamelen

Om consistent te zijn met posten, moeten influencers ook rigoureus zijn met filmen. Hoe meer je hebt om mee te werken, hoe beter je video's worden, zegt Javonnah Ford.

Ze is de oprichtster van het kaarsenmerk Braelake, dat meer dan 133.000 TikTok-volgers heeft.

"Zelfs als je denkt dat andere mensen misschien niet leuk vinden wat je post, kan iemand het leuk vinden", zegt Ford. "Na een tijdje posten kom je erachter wat voor soort content mensen leuk vinden, wat in de smaak valt en waar ze meer van willen zien."

4. Esthetiek is belangrijk

Een vrouw neemt een video op met een ringlamp. Foto: kovaciclea/Getty Images

De vierde tip die meerdere influencers deelden was om te focussen op videokwaliteit en -stijl. 

"Over de hele linie doet esthetiek ertoe", zegt Rayli Nicholson, de oprichtster van het schoonheidsmerk Smooth Eternity. Het TikTok-account van haar bedrijf is sinds de lancering in november 2020 gegroeid tot ruim 275.000 volgers, mede dankzij haar focus op hoogwaardige socialmediamarketing. 

Het belangrijkste is goede verlichting, zegt Nicholson. Volgens haar kan dat zelfs het gebrek aan een dure camera of videobewerkingssoftware goedmaken. "In het begin, voordat ik de meerdere ringlampen had die ik nu gebruik, liep ik gewoon naar buiten in de zon."

5. Maak het persoonlijk met je gezicht en stem

Andrea Norquay van Nadare op TikTok. Foto: TikTok/Screenshot

Andrea Norquay is de oprichter van Nadare, een juwelenbedrijf dat tijdens de pandemie volgens haar uitsluitend groeide dankzij socialmediamarketing. Nadare heeft inmiddels bijna 100.000 volgers op TikTok.

"Video's met mijn gezicht erin doen het beter dan video's die dat niet hebben", zegt ze. Video's met haar stem doen het ook goed. Daarom zorgt ze ervoor dat er voiceovers in voorkomen.

"Ik heb met vallen en opstaan ontdekt dat mensen gewoon houden van meer persoonlijke content", zegt Norquay. "Ze willen graag weten dat het een echt persoon is die de content maakt."

6. Maak je content toegankelijk

Foto: TikTok/Screenshot

Taylor Jones is de eigenaar van Tiny Closet Boutique in Opelika, Alabama. Ze begon in 2019 TikTok te gebruiken om haar kledingwinkel te promoten en heeft succes gevonden door vrolijke video's te plaatsen. 

Haar account heeft nu meer dan 47.000 volgers en haar populairste video is bijna twee miljoen keer bekeken. Naast het stylen van outfits en het uitleggen van trends, plaatst Jones video's waarin ze haar publiek meeneemt achter de schermen van het runnen van haar bedrijf, is ze eerlijk over het omgaan met angst en depressie, en praat ze over een vroegere gewelddadige relatie die haar motiveerde om haar bedrijf te starten.  

"Ik leerde heel snel dat mensen niet echt gaven om de outfits," zei ze. "Je kunt de leukste dingen hebben, maar als mensen zich niet kunnen verhouden tot wie je bent op sociale media, maakt het niet uit."

7. Gebruik viral hashtags om views te krijgen, zelfs als ze niet direct betrekking hebben op je video

Stick Shift Fitness heeft ruim 44.000 volgers op TikTok. Foto: TikTok/Screenshot

Harrell was bezig met een les in zijn sportschool Stick Shift Fitness toen hij ontdekte dat een van zijn video's binnen een dag enkelen duizenden keren bekeken was. "Ik was stomverbaasd", zegt hij.

Sindsdien bereikt zijn account een publiek van meer dan 44.000 volgers en gebruikt hij het platform om zijn workout-lessen te promoten. Hij ontdekte dat de sleutel tot het krijgen van views is om trending hashtags te gebruiken, zelfs als ze niets te maken hebben met de inhoud van je video.

Overigens staat meer views niet altijd gelijk aan meer verkoop, zeggen de ondernemers. Maar het kan wel helpen om een breder publiek te bereiken en potentiële klanten aan te trekken die het merk nog niet kennen.

8. Voeg 'user-generated-content' video's toe om producten in actie te laten zien.

'User-generated content' (UGC) is een marketingstrategie waarbij bedrijven anderen inhuren om de content van het merk te promoten. Deze advertenties kunnen voor kijkers 'organisch' overkomen, wat kijkers die op zoek zijn naar authentieke content aanspreekt. 

Giselle González is een fulltime UGC-creator die werkt met kleine bedrijven in de gezondheids- en wellnessbranche. Ze verzorgt sociale strategie, filmen en productie voor merken die online willen groeien. Haar video's bevatten bijvoorbeeld vaak tutorials of reviews van het product van een klein bedrijf.

Vijf maanden geleden begon ze met één merk. Het bereik van dat account is inmiddels vergroot van 190 volgers naar zo'n 16.000 volgers, zegt ze.

9. Varieer qua inhoud om een diverse groep volgers te krijgen

Zelfs als je producten verkoopt, is het belangrijk om meer dan alleen afbeeldingen van je spullen online te delen, aldus Abby Michaelson, oprichtster van woningdecoratiebedrijf Statement Home.

Ze deelt een verscheidenheid aan content op TikTok, van video's van haar product in actie tot haar favoriete lifestyletrends. Andere manieren om effectief contact te leggen met kijkers zijn het bespreken van je verhaal als startende ondernemer en je vrienden en familie het product laten gebruiken, zegt ze.

"Het heeft mij en het merk geholpen een bestemming te worden om meer te leren over decoraties en small-space living", vertelde ze eerder aan Insider. "Als iemand van mijn video geniet en besluit mijn account te volgen en niets koopt, is dat ook prima, want misschien kopen ze later wel iets, of sturen ze het naar een vriend."

LEES OOK: TikTok krijgt alle aandacht, maar tieners in de VS besteden meer tijd op YouTube, blijkt uit onderzoek